Hae tästä blogista

sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Mukavan vaihtelevana

on taas viikko mennyt ja aamulla alkaa uusi. Ei varmaan kuitenkaan samanlainen kuin tämä kulunut viikko.

Maanantaina tulin Jpäähän ja tiistaina kävin keikalla Porvoossa. Illalla siskoni tuli luokseni ja valmistauduimme kylpylämatkalle. Keskiviikkoaamuna suunnistimme Länsisatamaan ja ajoimme uuden Finlandia-laivan autonkannelle. Parin tunnin laivamatkan aikana emme vielä ennättäneet tutustua aivan koko laivaan; totesimme vain, että matkustajia oli melko vähän.

Tallinnan päässä piti tietenkin ajaa ensimmäiseksi huoltoasemalle tankkaamaan. Milläköhän olimme kotimaassa ajelleet, kun 60 litran tankkiin upposi 60,24 litraa polttoainetta?
Sitten navigaattoriin osoitteeksi Tallinna 15 ja matkaan. Keli oli melko huono; ilma sumuista ja välillä sateli lunta. Pääsimme kuitenkin onnellisesti Virtsun rantaan odottamaan lautan lähtöä. Olin kuvitellut, että lautta kulkee puolen tunnin välein, kuten kesällä purjehdusmatkalla olimme nähneet. Vaan joutusimme kuitenkin odottamaan kolme varttia sen lähtöä, joten meillä oli hyvää aikaa käydä kahvilla lauttaterminaalissa. Lauttamatka mantereelta Muhu-saarelle kesti  puolisen tuntia, joten pääsimme pian sujuvasti jatkamaan matkaa kohti kylpyläkaupunkia. Kokonaisuudessaan matkaa tuli Tallinnasta Kuressaareen liki 220 km, joka matka näkyy kartalla.

Grand Spa -hotelli on viehättävä rakennus, joka on ulkoa paljon pienempi kuin sisältä. Kaikkialla sisustuksessa oli ruusuja, mm. majoitushuoneessa ja ala-aulassa.

Kylpylässä oli monien altaiden lisäksi ainakin 5 saunaa. Yhdessä oli normaali lämpötila, +75 astetta, ja televisio. Toisessa taas lämpöä 95 astetta, mustat "hirsi"seinät ja melkein diskovalot. Eräässä saunassa oli lämpöä vain 45 astetta, tähtikatto, rauhallinen musiikki ja katajalla päällystetyt seinät. Höyrysauna oli melko normaali ja yksi sauna näytti olevan varattuna yksityiskäyttöön. Saunat olivat yhteiset niin miehille kuin naisillekin, joten pitkästä aikaa minun oli saunottava uimapuku päälläni. Ja se ei todellakaan ole mitään miellyttävää, varsinkin kun suihkutilat olivat myös yhteiset. Uima-altaassa en käynyt ollenkaan, koska uimassa kävijät eivät näyttäneet peseytyvän ennen altaaseen menoa. Siis vain pikainen suihku jossain uimisen ja saunomisen välillä ei houkuta minua veteen, vaikka en mikään siisteysintoilija olekaan...

Torstaipäivän nautiskelimme sitten hyvistä hoidoista. Saimme molemmat Grand Rose klassillisen hieronnan, parturoinnin, kulmien värjäyksen ja Lux Spa -jalkahoidon. Ei se nautinto ilmaista ollut, mutta kylläkin sen 110 Euron arvoista. Päivällisen söimme hotellin ravintolassa, joka on suuri, viehättävä kellaritila jossain rakennuksen ja maan alla.

Perjantai kuluikin sitten taas autossa, kun ajoimme takaisin Tallinnaan ja laivalle. Nyt emme joutuneet odottelemaan lauttaa Kuivastussa, sillä olimme viimeinen auto, joka lauttaan ennätti ennen se lähtöä. Lauttamatka maksoi muuten 12.60 Euroa suuntaansa kahdelta matkustajalta ja autolta.
Nyt ilma oli aurinkoinen ja tie kuiva, joten matkanteko sujui paljon mukavammin kuin mennessä. Ennätimme hyvin käydä tuliaisostoksilla Rocca del Mare ostoskeskuksessa ennen laivan lähtöä.

Ilmeisesti kun nyt oli perjantai-ilta, niin lautta oli matkustajia pullollaan. Illan tähtiesiintyjänä oli Laura Voutilainen, mutta musiikki oli niin kovaäänistä, että emme viihtyneet lähelläkään tanssiravintolaa. Kunnon istumapaikan puutteessa kiertelimme sitten tutustumassa laivaan, ja totesimme sen olevan uudistettu, mutta kuitenkin ehkä hieman nuhjuinen. M/S Finlandia on v. 2001 rakennettu M/S Moby Freedom, joka on aiemmin ollut Rooman ja Sardinian välisessä liikenteessä.

Laivalla ihailimme auringon laskua ja joimme taas kalliit kahvit sekä ilmaista vettä. Siellä siis kahvikupillinen maksoi 2.20 €, joka minusta on kallista. Muistelen, että vielä 70-luvulla lentoasemalla ja laivoilla oli varaa "juoda", koska niissä hinnat olivat halvemmat kuin maissa. Nyt näyttäisi olevan päin vastoin...

Lauantaina olin Hesassa koulutuksessa ja toin illalla Matiaksen ja Samun Jpäähän "yökylään". Pojat olivat kirjoittaneet lapulle lupauksen totella mummoa, tai sakkona olisi 2 päivää TV-kieltoa. Ja kyläilystä selvisimme ilman sakkoa!
Tänään vaihdoin pojat Saaraan, joka nyt siis nukkuu toisen yönsä mummolan vesisangyssä, ihanaa!
Minulle on äärettömän tärkeää, että ennätän joskus viettää aikaa noiden lapsenlapsien kanssa täällä mummolassakin.

Huommenissa palautan Saaran (päivä)kotiin ja suunnistan sitten kohti Suomen Etelää. Vielä en tiedä, vietänkö seuraavan yöni vielä siellä etelämmässä- vai jo hieman pohjoisemmassa Hangossa.

Matkakuvia on jo albumissa , jonne laitan myös matkalla ottamiani linja-autopysäkkikuvia, jahka ennätän.