Hae tästä blogista

tiistai 21. tammikuuta 2014

8.1.14 Jerezin päivä

Aamulla huomasimme saavamme edullisen aamiaisen omassa hostellissamme. Ja taas oli leivän päällä sitä hyvää kinkkua ja paseerattua tomaattia; lisänä minulla pieni tilkka kahvia...

Lähdimme kävellen kauniiseen, suht lämpimään ilmaan. Minulle tuli jopa hiki, ennen kuin pääsimme perille Tio Pepe -bodegaan. Ostimme liput tutustumiskierrokselle ja viininmaistiaisiin. Bodegaan pääsee tutustumaan myös virtuaalisesti tästä.

Odotellessamme kierroksen alkua katselimme kaunista piha-aluetta. Siellä oli mm. puu, jossa yhtä aikaa kasvoi sekä mandariineja, appelsiineja ja sitruunoita.

Kiersimme pikku junalla aluetta kuullen oppaan englanninkielistä selostusta historiasta, rakennuksista ja puutarhoista. Sitten näimme videon TioPepe-sedän tarinasta eli mainoksen tästä viinikellarista.
Pääsimme näkemään suuria varastohuoneita, joissa sherry ja brandy vanhenevat suurissa tammitynnyreissä.

Kierroksen lopuksi saimme maisteltavaksemme sekä kuivaa että makeaa juomaa. Yllätykseksemme meille juomat tarjoili suomalainen tyttö. Tämä Raumalta kotoisin oleva opiskelija kertoi valmistuvansa ensi keväänä ammattikorkeakoulua vastaavasta matkailualan opinahjosta ja toimivansa oppaana tässä Tio Pepe bodegassa. Hän toivoi voivansa opastaa joskus suomenkielistäkin ryhmää...

Haistoimme jä näimme, miten kaksi kertaa tislattu viini muuttuu Lepanto -brändyksi 15 vuoden tammitynnyrisäilytyksen aikana

Tie Pepe -brändin juomia viedään yli sataan maahan. Alla olevassa kuvassa on kussakin tynnyrissä vientimaan tunnus. Emme ennättäneet bongata Suomen sherrytynnyriä...

Vielä kävimme katsasatamssa Tio Pepe tuotemyymälän ennen kämpille paluuta. Kuvasin parit kirkot ja linnoituksen, vaan emme niihin sisään päässeet.

Jerezin katedraali

Täällä linnoituksessa toimii museo

San Miguelin kirkko Jerez de la Frontairissa

Maailman suurimmaksi tuuliviiriksi on mainostettu tämä Tio Pepe -bodegan tunnus.